Vilac Kartová hra Žltý trpaslík
Vilac Kartová hra Žltý trpaslík
Žltý trpaslík (Nain Jaune), tiež známa ako Lindor, je klasická francúzska kartová hra obľúbená pre svoju prístupnosť najmä ako rodinná zábava. Nechajte sa očariť prevedením s dielmi z masívneho dreva a atraktívnymi ilustráciami Ingely P. Arrhenius. Súprava obsahuje štandardný balíček whistových (pokerových) kariet, ktorý môžete spolu so žetónmi využiť na mnohé ďalšie kartové hry.
Hlavné vlastnosti:
- pre 3-8 hráčov
- 5 herných škatuliek, 54 kariet a 85 žetónov
- diely z masívneho dreva
- dizajn Ingela P. Arrhenius
Pravidlá hry:
Na začiatku sú medzi hráčov rozdelené v rovnakom počte žetóny troch hodnôt (desaťbodové, päťbodové a jednobodové) v závislosti od toho, koľko hráčov hrá a koľko kôl chcete odohrať (viac žetónov znamená viac kôl a dlhšiu hru). Potom, na začiatku každého z kôl, hráči rozdelia 15 svojich žetónov do škatuliek, ku náleží žetón za každého hráča, ♣J 2 žetóny, ♠Q 3 žetóny, 4 žetóny a 5 žetónov na (žltého trpaslíka). Žetóny, ktoré v škatuľkách zostali z predchádzajúcich kôl, sa ponechajú a pripočítajú do ďalšieho kola hry. V ďalšom kroku a na začiatku každého kola vyberiete (vyžrebujete) rozdávajúceho, ktorý medzi hráčov rozdá celý balíček kariet (spravidla po troch).
Proti smeru hodinových ručičiek, po pravici rozdávajúceho, začína prvý hráč odložením ľubovoľnej karty na hraciu plochu (napríklad 5) a pokračuje odkladaním vo vzostupnom číselnom rade bez ohľadu na farbu kariet (6, 7, …), kým mu nechýba ďalšia karta v postupnosti – jej hodnotu oznámi ostatným hráčom. Ďalší hráč v poradí sa potom snaží na číselný rad nadviazať a pokračovať v postupnom odkladaní kariet. Hráč, ktorý postupnosť zavŕši odložením kráľa, začína nový rad kartou podľa vlastného výberu. Ak nie je schopný žiadny z hráčov dokončiť číselný rad, začína nový rad s kartou podľa vlastného výberu ten, kto odložil poslednú kartu.
Pokiaľ má hráč aktuálne v poradí na odloženie kartu, ktorá je zastúpená v pätici škatuliek na hracej ploche ( , ♣J, ♠Q, , ), a chce ju využiť, nahlási túto skutočnosť ostatným hráčom (vopred dohodnutým zvolaním) a s odložením karty mu pripadnú na ňu vsadené žetóny. Pokiaľ nemá hráč v úmysle takú kartu využiť, alebo to zabudne nahlásiť, stávka prepadá a zostáva v škatuľke do ďalšieho kola hry. Hráč, ktorý po skončení kola stále drží niektorú z pätice uvedených kariet, musí (okrem iného) do príslušnej škatuľky prisadiť toľko žetónov, koľko sa v nej aktuálne nachádza.
Víťazom kola sa stáva hráč, ktorý ako prvý odloží všetky svoje karty. Ostatní mu musia vyplatiť množstvo žetónov zodpovedajúce hodnote kariet, ktoré im zostali v rukách (figura 10 bodov, eso 1 bod, ostatné karty podľa hodnoty). Pokiaľ sa niektorému z hráčov podarí postupne odložiť všetky karty naraz (tzv. „opera“), získava okrem žetónov od ostatných hráčov aj všetky žetóny zo škatulí hracej plochy.
Hráč, ktorý nie je schopný na začiatku kola staviť príslušný počet žetónov do škatuliek (celková suma jeho žetónov klesla pod 15), je vyradený z hry. Víťazom sa nakoniec stáva hráč s najväčším počtom žetónov.
Švédska umelkyňa Ingela Peterson Arrhenius sa narodila v roku 1967. Umenie a dizajn mali vždy miesto v jej živote a než začala jej kariéra ilustrátorky, Ingela pracovala ako umelecká vedúca v Štokholme. Potom študovala reklamný a grafický dizajn na umeleckej škole aj v Štokholme. V roku 1992 začala podnikať ako ilustrátorka na voľnej nohe a pracovala medzinárodne naprieč reklamou, dizajnom, vydavateľstvom… V minulosti vytvárala tlačové vzory pre tkaniny, tapety, papiernictvo, taktiež pracovala na obaloch, produktovom dizajne, bytových doplnkoch a hračkách. Jej plagáty a designové hračky nájdete po celom svete. Má vášeň pre retro štýl, čo je jasne vidieť na ich dieloch a taktiež v jej nadšení pre typografiu a farby. Teraz žije v Štokholme s manželom a dvoma synmi.
Rozmery balenia: 31,5x31,5x4 cm
Vek: 5+
Materiál: kartón, drevo
Dizajn Ingela P. Arrhenius